Met welke kosten moet ik rekenig houden als ik mijn huis ga verhuren?

Graag wil ik info over de belastingdienst, nu heb ik belastingteruggaaf, vervalt dit en hoe gaan ze om met de inkomsten die uit uit de verhuur haal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ivana
8 jaar geleden
Bewoon je een huurhuis, is het je eigendom, belast of onbelast? Blijf je er zelf gedeeltelijk in wonen? Er zijn zoveel vragen die eerst beantwoord moeten worden voordat men je hier antwoord kan geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het geval dat je een hypotheek hebt: kijk ook of er geen (anti-ver)huurbeding in de hypotheekakte staat; vaak is dat namelijk wel het geval. Zo ja, dan heb je toestemming van de hypotheekhouder nodig voor verhuur. Verder is het de vraag of het de verhuur betreft van je huis dat tevens je hoofdverblijf is. Zo ja, dan worden de inkomsten progressief belast in box 1 (zij het met een onbelast deel van 30%); als het een tweede woning is, dan hangt het ervan af of je de woning voor kortere of langere termijn verhuurt.
http://key-bnb.com/belasting-op-huurinkomsten/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
i.V.M samen wonen wil ik mijn huis verhuren, dit is een koopwoning waar nog een hypotheek op rust. De woning van mijn vriend blijft zijn eigendom. dus ben alleen eigenaar van 1 woning
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De woning staat niet te koop. wil dit over 5 of 10 jaar verkopen

Het beste antwoord

U heeft nu uw hypotheekrenteaftrek. Maar als u gaat samenwonen vervalt de hypotheekrenteaftrek. Een voorwaarde voor hypotheekrenteaftrek is dat u zelf in de woning woont. De woning gaat op het moment van uitschrijving per direct van box 1 naar box 3. Er is 1 uitzondering op deze regel: u laat uw woning leeg achter én zet die te koop. De aftrek geldt dan nog voor maximaal het lopende jaar + de volgende 3 jaren. Zie bron 3. Daarna komt de woning sowieso in box 3.

U wilt uw woning nog niet te koop zetten. Dat betekent dat uw woning een verliespost wordt. U blijft immers de hypotheekrente betalen zonder aftrekmogelijkheid. Om uit de kosten te komen is verhuur dan een reele optie. De bank moet wel toestemming hiervoor geven.

U hoeft de huuropbrengsten niet op te geven. Als u verhuurt onder de Leegstandswet is er geen huurbescherming voor de huurder. Als er wel huurbescherming is mag u de leegwaarderatio toepassen. Afhankelijk van de hoogte van de huur mag een lager bedrag WOZ-waarde voor de aangifte inkomstenbelasting worden aangehouden. Uiteraard mag de resterende hypothecaire schuld ook worden aangegeven in uw belastingaangifte. Hierdoor hoeft er over de woning in box 3 meestal geen box 3 belasting te worden betaald.

Voorbeeld: WOZ-waarde woning is € 140.000 U verhuurt uw woning voor € 700 per maand, totaal € 8400 per jaar. Dat is 6% van de WOZ-waarde. Leegwaarderatio is 73% (zie tabel – bron 1) De waarde van de woning in verhuurde staat zakt dan naar € 102.200 Als er meer dan € 102.200 hypotheek op de woning rust zijn er geen consequenties voor box 3.
fisbel